هوتن نوحی
مدیر عامل
کارشناسی ارشد عمران – راه و ترابری
مدیرعامل کیست؟
هوتن نوحی مدیرعامل شرکت یکی از سمت های شغلی شرکت است که جایگاه بسیار بالایی دارد و به عنوان مدیر اجرایی معرفی می کردد تا برای رسیدن شرکت به اهداف والای آن و توسعه شرکت انجام وظیفه کند و در صورت عدم صلاحیت مدیرعامل، شرکت دچار نزول و پیامد های جبران ناپذیر می گردد.
مدیرعامل شرکت مسئولیت تمام شرکت را به عهده دارد و برای تمام یا بخش عمده ای از شرکت تصمیم گیری می کند.
زمانیکه طبق ماده 124 قانون تجارت مدیرعامل با تصویب سه چهارم آراء حاضرین سمت رئیس هیات مدیره را نیز داشته باشدتمام نظارت و مسئولیت بخش های مختلف شرکت به عهده او خواهد بود لکن با توجه به اساسنامه شرکت می توان مسئولیت های وی را محدود کرد.
وقتی مدیرعامل شرکت انتخاب شد یک قرارداد استخدام با وی منعقد می شود که اطلاعات هویتی وی و حدود اختیاراتش در آن قرارداد قید می شود که لزومی به تسلیم آن به مرجع ثبت وجود ندارد زیرا در اساسنامه شرکت و صورتجلسات و سایر اوراق مشخصات و حدود اختیارات او مشخص شده است.
نحوه انتخاب مدیرعامل
- در بدو تاسیس، مدیرعامل شرکت توسط مجمع عمومی موسس با اکثریت آرا حاضرین و پس از آن توسط مجمع عمومی عادی و یا هیات مدیره انتخاب می گردد که مجامع با حضور تمام یا اکثریت سهامداران و هیات مدیره با حضور تمام یا اکثریت اعضا می باشد.
- مدیرعامل شرکت می تواند خارج از اعضا و سهامداران انتخاب گردد اما در صورتی که مدیرعامل عضو هیات مدیره نیز باشد نباید مدت مدیریتش از مدت عضویت هیت مدیره وی بیشتر باشد (مدت تصدی مدیرعامل در شرکتهای سهامی نمی تواند از 2 سال بیشتر باشد)
- در صورتیکه مدیرعامل شرکت بیش از یک نفر باشد می بایست حدود اختیارات آنها در اساسنامه مشخص گردد.
- داشتن حق امضا توسط مدیرعامل شرکت و سایر اعضا توسط هیات مدیره یا مجامع عادی مشخص می گردد که می تواند این حق امضا با مدیرعامل باشد یا خیر. در نتیجه لزومی به داشتن حق امضا توسط مدیرعامل وجود ندارد.
وظایف مدیرعامل شرکت چیست
همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، اختیارات مدیرعامل می تواند محدود یا گسترده گردد که این بر اساس نیاز شرکت و توافق مجمع و هیات مدیره صورت می گیرد اما مهمترین وظایف مدیرعامل به شرح ذیل می باشد:
- ثبت و حفظ اسناد و اموال شرکت
- راهنمایی و مشاوره به اعضا هیات مدیره
- اجرای مصوبات هیات مدیره
- رسیدگی، ثبت و نگهداری اموال شرکت
- استخدام پرسنل متخصص و نظارت بر آنها
- تقویت منابع انسانی
- یافتن فرصت های شغلی
- تشویق، تنبیه و اخراج پرسنل در صورت لزوم
- نظارت بر حسن انجام قرارداد ها با اشخاص ثالث
- رهبری شرکت برای نیل به اهداف آن
- شناسایی مشکلات و فرصتهای شرکت
- فراهم کردن وسایل برای گردش شرکت و توسعه و رشد پرسنل
- نظارت بر اجرای اساسنامه شرکت